تولید محتوای متنی اصلی ترین نوع تولید محتوا است. محتوای متنی از ابتدایی ترین محتواهای ارائه شده در همه زمان ها است. از نوشتن یک کتاب داستان و رمان، مقاله علمی، روزنامه و … تا درج در وبسایت، خبرنامه ایمیلی و خبرگزاری ها همگی برپایه محتوای متنی هستند.
تولید محتوای متنی
از ابتدای شکل گیری این واژه، تولید محتوا به صورت متن در قالب وبلاگ انجام می شد و شاید تصور این که تولید محتوای متنی در چنین جایگاهی قرار بگیرد دور از ذهن بود. شاید مهمترین دلیل آن، استفاده موتورهای جستجو از محتوای متنی برای درک مطلب منتشر شده و استفاده در روش های سئو سایت برای بالابردن رتبه وبسایت ها است.
تولید محتوای متنی در شبکه های اجتماعی
بیشتر شبکه های اجتماعی از ابتدا بر پایه محتوای متنی بوده اند و در تکامل و رشد این نوع محتوا، به سمت محتواهای گرافیکی، عکس، فیلم و غیره رفتند. حتی در اینستاگرام شما برای معرفی یک ویدئو نیاز دارید از هشتگ گذاری استفاده کنید. هشتگ هم نوعی محتوای متنی است که از آن برای دسته بندی محتواها می توان استفاده کرد. (ادمین اینستاگرام)
توییت در توییتر، کپشن در اینستاگرام و هر نوع متن در شبکه های اجتماعی محتوای متنی هستند
برای تولید یک ویدئو در یوتیوب یا اینستاگرام هم شما نیازمند داشتن یک محتوای متنی به عنوان فیلم نامه، سناریو و … هستید. این متن و قدرت کلمات است که در یک محتوا می تواند به صورت روخوانی و یا زیر نویس اورده شود. پس داشتن یک متن عالی برای تولید محتوای ویدئویی هم لازم است.
انواع تولید محتوای متنی
- تالیفی : این نوع از محتوا به صورت کاملا اختصاصی نوشته می شود. در واقع نویسنده محتوا ( محتوانویس ) با بررسی منابع مختلف و درک کافی از موضوع اصلی محتوا، اقدام به نوشتن محتوا می کند. در این خصوص چند روش نه چندان دقیق هم مانند بازنویسی، اسپین و … وجود دارد که بعدا به آن خواهیم پرداخت
- ترجمه : در این مورد محتوای تهیه شده با استفاده از منابع سایر زبان های دیگر ترجمه شده و سپس اصلاح می شود. معمولا کیفیت محتوا در این نوع محتوانویسی بسیار عالی است.
- تالیف و ترجمه
- متن شبکه های اجتماعی
- متن رپورتاژ آگهی
تولید محتوا برای سئو
سئو هم مانند هر فعالیت دیگری بر پایه محتوا است و شاید مهمترین اصل در رتبه بندی سایت ها، تولید محتوای عالی ، غیرکپی و برطرف کننده نیاز کاربر باشد. البته پیش فرض های زیادی برای نوشتن یک مقاله یا متن با هدف سئو وجود دارد که با بروزرسانی الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو، دقیق تر و کارآمدتر می شوند.
عوامل مهم در تولید محتوای سئو شده
- تعداد کلمات
- کلمه کلیدی در عنوان مقاله
- نوشتن محتوا به صورت توصیفی
- نوشتن محتوا به صورت سوال و جواب
- درج جدول در محتوا
- درج آمار در محتوا
- انجام مقایسه بین چند گزینه
- عدم استفاده از محتوای کپی و تکراری
- استفاده از کلمه کلیدی طولانی ( لانگ تیل کیورد )
برخی از پیش فرض های غلط تولید محتوا برای سئو
- نوشتن حداقل ۳۰۰ کلمه!
بله در سال های گذشته بسیاری از افرادی که در حوزه سئو فعالیت می کنند، از تیم تولید محتوا درخواست می کردند که محتوای تولیدی حداقل ۳۰۰ کلمه باشد. این پیش فرض از افزونه های سئو مانند یوآست در ذهن افراد جا افتاده است. گرچه نوشتن محتوای با تعداد کلمات بالا نشان دهنده عمق محتوا و شاید درک نویسنده از نیاز کاربر باشد. اما همیشه هم این چنین نیست! (یوآست یا رنک مث؟ بهترین افزونه سئو کدام است؟)
هیچ الزام و تاییدی وحود ندارد که ار محتوایی طولانی باشد، پس رتبه بهتری خواهد داشت!
- تکرار کلمه کلیدی در متن
شاید نوشتن کلمات کلیدی در عنوان و چند پاراگراف ابتدای متن، بتواند به گوگل این مطلب را برساند که دقیقا در مورد چه چیزی صحبت می شود، اما تکرار کلمات کلیدی در متن آن هم به صورت زیاد و اسپم ، اصلا روش موثری برای گرفتن رتبه در گوگل نیست. بهترین حالت استفاده از کلمه کلیدی به میزان ۲ تا ۳ درصد در کل متن است.
محتوای متنی باید چندکلمه باشه ؟ از جایی خوندم که بهتره حداقل ۳۰۰ کلمه باشه. این جقدر درسته ؟ یعنی کمتر باشه به چشم نمیاد !