دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ
تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

شاید برای شما جالب باشد که دیجیتال مارکتینگ یا بازرایابی اینترنتی از چه زمانی شروع شده ؟ آیا دیجیتال مارکتینگ از ابتدا به همین شکل فعلی بوده ؟؟ یا تغییرات در طول زمان و سالیان اخیر باعث شکل فعلی آن شده است؟ یا حتی دیجیتال مارکتینگ قبلا وجود داشته یا خیر ؟ در این مقاله به بررسی تاریخچه دیجیتال مارکتینگ و سیر تحولات آن در طول سال های اخیر می پردازیم.

بازاریابی دیجیتال بخشی از بازاریابی است که از اینترنت و فناوری‌های دیجیتال آنلاین مانند رایانه‌، تلفن‌های همراه و سایر رسانه‌ها و پلتفرم‌های دیجیتال برای تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کارها استفاده می‌کند. دیجیتال مارکتینگ با نام‌های «بازاریابی آنلاین»، «بازاریابی اینترنتی» یا «بازاریابی وب» نیز شناخته می‌شود. اصطلاح بازاریابی دیجیتال در طول زمان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

۱۹۷۱

اولین ایمیل

اولین جرقه های دیجیتال مارکتینگ در تاریخ

توسعه بازاریابی دیجیتال از توسعه فناوری جدایی ناپذیر است. یکی از اولین رویدادهای کلیدی در سال ۱۹۷۱ رخ داد، زمانی که ری تاملینسون اولین ایمیل را ارسال کرد، و فناوری او بستری را برای افراد فراهم کرد تا بتوانند فایل‌ها را از طریق ماشین‌های مختلف ارسال و دریافت کنند.

با این حال، در تاریخچه دیجیتال مارکتینگ، دوره قابل تشخیص تر به عنوان شروع بازاریابی دیجیتال سال ۱۹۹۰ است زیرا در اینجا موتور جستجوی Archie به عنوان شاخصی برای سایت های FTP ایجاد شد.

اولین ارسال ایمیل

ریموند ساموئل تاملینسون (Raymond Samuel Tomlinson) یک برنامه نویس کامپیوتر آمریکایی بود که در سال ۱۹۷۱ اولین برنامه ایمیل را بر روی سیستم ARPANET، پیشرو اینترنت، اجرا کرد. این اولین سیستمی بود که قادر به ارسال نامه بین کاربران در میزبان های مختلف متصل به ARPANET بود. ویکیپدیا

۱۹۹۰

اولین موتور جستجو

اولین موتور جستجو

Archie ابزاری برای نمایه سازی آرشیوهای FTP است که به کاربران این امکان را می دهد تا فایل های خاص را راحت تر شناسایی کنند. این اولین موتور جستجوی اینترنتی محسوب می شود. اجرای اولیه در سال ۱۹۹۰ توسط آلن امتیج، که در آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه مک گیل در مونترال، کانادا بود، نوشته شد. ویکیپدیا

در دهه ۱۹۸۰، ظرفیت ذخیره سازی رایانه ها به اندازه کافی برای ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات مشتریان بود. شرکت ها شروع به انتخاب تکنیک های آنلاین، مانند پایگاه اطلاعاتی بازاریابی، به جای یک لیست محدود کردند.

پایگاه‌های اطلاعاتی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که اطلاعات مشتریان را به طور مؤثرتری ردیابی کرده و رابطه بین خریدار و فروشنده را تغییر می‌دهند.

۱۹۹۰

پیدایش CRM

اولین کاربرد دیجیتال مارکتینگ

در دهه ۱۹۹۰، اصطلاح دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی برای اولین بار ابداع شد. با شروع معماری سرور/مشتری و محبوبیت رایانه های شخصی، برنامه های کاربردی مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به عامل مهمی در فناوری بازاریابی تبدیل شد.

CRM چیست

CRM مخفف عبارت لاتین Customer Relationship Management     به معنی مدیریت ارتباط با مشتری استهم اکنون CRM یکی از پر فروش ترین نرم افزارهای فروش در سطح دنیا است. بیشتر شرکت ها و سازمان ها برای افزایش نرخ فروش و همچنین ارتباط پیوسته با مشتری از نسخه های مختلف این نرم افزار استفاده می کنند.

در کشور ما هم شرکت های زیادی نرم افزار CRM را تولید می کنند.

رشد و ارتقای CRM

رقابت شدید فروشندگان را مجبور کرد تا خدمات بیشتری را در نرم افزار خود بگنجانند، به عنوان مثال، برنامه های کاربردی بازاریابی، فروش و خدمات. پس از تولد اینترنت، بازاریابان همچنین توانستند داده های عظیم مشتریان آنلاین را توسط نرم افزار eCRM در اختیار داشته باشند.

در CRM  می توانند اطلاعات خرید و نیازهای مشتری را به روز کنند و اولویت های تجربه خود را به دست آورند.

۱۹۹۴

اولین بنر تبلیغاتی دیجیتالی

اولین بنر تبلیغاتی دیجیتال

اولین بنر تبلیغاتی قابل کلیک در سال ۱۹۹۴ شد، که کمپین “شما خواهید بود” توسط AT&T بود و در چهار ماه اول پخش آن، ۴۴٪ از همه افرادی که آن را دیدند روی تبلیغ کلیک کردند

AT&T Inc. یک شرکت هلدینگ چندملیتی آمریکایی است که در دلاور ثبت شده است اما دفتر مرکزی آن در برج ویتاکر در مرکز شهر دالاس، تگزاس است. این بزرگترین شرکت مخابراتی جهان و بزرگترین ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در ویکی پدیا ایالات متحده است.

۱۹۹۴

ظهور یاهو Yahoo!

ظهور یاهو YAhoo!

در ۱۹۹۴ یاهو با ادرس Yahoo.com به عنوان  اولین وبسایت که شامل ایمیل و هم موتور جستجو بود راه انداری شد.

در ژانویه ۱۹۹۴، یانگ و فیلو دانشجویان فارغ التحصیل مهندسی برق در دانشگاه استنفورد بودند، زمانی که وب‌سایتی به نام «راهنمای جری و دیوید برای شبکه جهانی وب» ایجاد کردند.این سایت یک فهرست وب ویرایش شده توسط انسان بود که در یک سلسله مراتب سازماندهی شده بود، برخلاف فهرست صفحات قابل جستجو. در مارس ۱۹۹۴، “راهنمای جری و دیوید برای وب جهانی” به “یاهو!” تغییر نام داد. و به فهرست یاهو معروف شد. دامنه «yahoo.com» در ۱۸ ژانویه ۱۹۹۵ به ثبت رسیده است.

۱۹۹۶

الکسا،  لوک اسمارت و هات بوت

Alexa, Looksmart , Hotbot

این ۳ سایت تقریبا به صورت همزمان در ۱۹۹۶ راه اندازی شدند.

۱۹۹۷

اولین شبکه اجتماعی

اولین شبکه اجتماعی

سایت sixdegrees  در ۱۹۹۷ اجرا شد. ابن سایت به عنوان اولین شبکه اجتماعی به صورت اشتراک گذاری مخاطین راه اندازی شد. گرچه این سایت تنها ۳ سال فعالیت کرد و در سال ۲۰۰۰ به کار خود خاتمه داد اما به عنوان اولین وبسایت شبکه اجتماعی آغازگر مسیری بود که هم اکنون سایر شبکه های اجتماعی در آن حضور دارند.

نام آن از مفهوم شش درجه گرفته شد و به کاربران اجازه داد تا دوستان، اعضای خانواده و آشنایان خود را هم در سایت و هم در خارج فهرست کنند. مخاطبین خارجی برای پیوستن به سایت دعوت شدند. افرادی که رابطه خود را با یک کاربر موجود تایید کردند اما در سایت ثبت نام نکردند، به‌روزرسانی‌ها و درخواست‌های گاه به گاه ایمیل را دریافت کردند. کاربران می‌توانند پیام‌ها و موارد تابلوی اعلانات را برای افرادی در درجه اول، دوم و سوم ارسال کنند و ارتباط آن‌ها را با هر کاربر دیگری در سایت ببینند.

۱۹۹۸

تولد گوگل!

تولد گوگل، آغاز تحولات

همزمان با تولد گوگل در ۱۹۹۸، مایکروسافت هم سرویس MSN را راه اندازی کرد. yahoo که قبلا به عنوان یک میزبان ایمیل قعالیت داشت، اولین موتور جستجوی خود را معرفی کرد.

گوگل در ژانویه ۱۹۹۶ به عنوان یک پروژه تحقیقاتی توسط لری پیج و سرگی برین زمانی که هر دو دانشجوی دکترا در دانشگاه استنفورد در کالیفرنیا بودند، شروع به کار کرد

۲۰۰۷

ظهور آیفون

ظهور آیفون

در دهه ۲۰۰۰، با افزایش تعداد کاربران اینترنت و تولد آیفون، مشتریان به جای مشورت با یک فروشنده، ابتدا به جستجوی محصولات و تصمیم گیری در مورد نیازهای خود به صورت آنلاین پرداختند، که مشکل جدیدی را برای بخش بازاریابی یک شرکت ایجاد کرد. علاوه بر این، یک نظرسنجی در سال ۲۰۰۰ در بریتانیا نشان داد که اکثر خرده فروشان آدرس دامنه خود را ثبت نکرده اند. این مشکلات بازاریابان را تشویق کرد تا راه های جدیدی برای ادغام فناوری دیجیتال در توسعه بازار بیابند.

آیفون مجموعه ای از گوشی های هوشمند است که توسط شرکت اپل طراحی و به بازار عرضه شده است. این دستگاه ها از سیستم عامل موبایل اپل iOS استفاده می کنند. نسل اول آیفون توسط استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل در ۹ ژانویه ۲۰۰۷ معرفی شد.

اپل سالانه مدل‌های جدید آیفون و به‌روزرسانی‌های iOS را منتشر می‌کند. تا ۱ نوامبر ۲۰۱۸، بیش از ۲.۲ میلیارد آیفون فروخته شده است.

۲۰۰۷

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی

در سال ۲۰۰۷، اتوماسیون بازاریابی به عنوان پاسخی به جو بازاریابی همیشه در حال تحول توسعه یافت. اتوماسیون بازاریابی فرآیندی است که در آن نرم افزار برای خودکارسازی فرآیندهای بازاریابی مرسوم استفاده می شود.

اتوماسیون بازاریابی به شرکت ها کمک کرد تا مشتریان را تقسیم بندی کنند، کمپین های بازاریابی چند کانالی راه اندازی کنند و اطلاعات شخصی سازی شده را برای مشتریان بر اساس فعالیت های خاص خود ارائه دهند. به این ترتیب، فعالیت کاربران (یا فقدان آن) باعث ایجاد یک پیام شخصی می شود که برای کاربر در پلتفرم دلخواه او سفارشی شده است. با این حال، علی‌رغم مزایای اتوماسیون بازاریابی، بسیاری از شرکت‌ها در تلاش هستند تا آن را به طور صحیح در استفاده‌های روزمره خود بکار گیرند.

۲۰۱۲

توسعه شبکه های اجتماعی

رشد بازاریابی اینترنتی در دهه ۲۰۰۰ و توجه به نیاز مشتری

بازاریابی دیجیتال در دهه‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ پیچیده‌تر شد، زمانی که تکثیر دستگاه‌هایی که قادر به دسترسی به رسانه‌های دیجیتال بودند به رشد ناگهانی منجر شد. آمار تولید شده در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نشان داد که بازاریابی دیجیتال هنوز در حال رشد است. با توسعه رسانه های اجتماعی در دهه ۲۰۰۰ مانند لینکدین، فیس بوک، یوتیوب و توییتر، مصرف کنندگان در زندگی روزمره به شدت به الکترونیک دیجیتال وابسته شدند. بنابراین، آنها انتظار تجربه کاربری یکپارچه را در کانال های مختلف برای جستجوی اطلاعات محصول داشتند. تغییر رفتار مشتری، تنوع فناوری بازاریابی را بهبود بخشید.

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)
بازگشت به لیست

1 دیدگاه در “تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

  1. ابوالفصل گفت:

    این تاریخچه دیجیتال مارکتینگ در ایران مشخص نشده ؟ یعنی از کی در ایران این مدل بازاریابی انلاین شروع شده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.